Kirjallinen kysymys päivystysasetuksen kiirehtimisestä

Vasemmistoliiton kansanedustaja Katja Hänninen jätti tänään kirjallisen kysymyksen peruspalveluministeri Susanna Huoviselle päivystysasetuksen kiirehtimisestä. Hänninen tiedustelee, miksi päivystysasetuksen voimaanastumista on kiirehditty, ja onko sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain valmistelussa huomioitu samaan aikaan tapahtuvien päivystysasetuksen muutoksen ja uuden sote-budjettikehysjärjestelmän vaikutukset.

Alun perin vuodelle 2016 suunniteltu asetus ”kiireellisen hoidon perusteista ja päivystyksen erikoisalakohtaisista edellytyksistä” aikaistettiin budjettiriihessä tulemaan voimaan 1.1.2015. Synnytystoiminnan osalta siirtymäaika päättyy jo 1.6.2015. Asetuksen vaatimukset uhkaavat lopettaa synnytykset esimerkiksi monessa Pohjois-Suomen sairaaloista.

Samaan aikaan valmistellaan kuitenkin myös sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislakia ja viimeisimpänä uutta budjettikehysjärjestelmää sote-palvelujen kustannusten hallintaan. Päällekkäin tapahtuvien muutosten ennakointi on vaikeaa etenkin, kun uudistukset luovat painetta supistaa ja keskittää toimintoja, Hänninen toteaa kysymyksen perusteluissa.

Esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaan maakuntahallitus on ottanut kantaa sen puolesta, että valtio pidättäytyy ennen sote-uudistuksen voimaantuloa suurten toiminnallisten muutosten tekemisestä, joihin päivystysasetuskin sisältyy.

Ei kommentteja

Tue kampanjaa lahjoituksella!

Hyvä ja turvallinen elämä
❤️ tekoja ihmisen parhaaksi

Laitetaan yhdessä palvelut kuntoon, turvataan jokaiselle riittävä toimeentulo ja pidetään kaikki mukana!

Halutessasi voit tukea kampanjaa lahjoituksella:
tilille: FI75 5381 0320 1337 52
saajaksi Katja Hännisen tukiryhmä